က်ေနာ့္ဘေလာ့ကို မ်က္စိလည္ လမ္းမွားၿပီး ေရာက္လာၾကေသာ ဧည့္သည္ေတာ္မ်ား စိတ္၏ ခ်မ္းသာျခင္း၊ ကိုယ္၏ က်မ္းမာျခင္းျဖင့္ ျပည့္စံုၾကပါေစ-

တိုင္းျပည္က မဲြမဲြ၊ ပညာေရးက ေျဖးေျဖး


[[[[ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဂ်ာနယ္၊ အတဲြ(၃)၊ အမွတ္(၇) မွာ ေဖာ္ျပၿပီးေဆာင္းပါ။
ဆရာ/မမ်ား၏ ဆဲြခန္႔ ၀န္ထမ္းတစ္တစ္ေနရာအတြက္ ကာလေပါက္ေစ်းေတြကလည္း ျမင့္မားေနသည္။ ေစတနာ၊ ၀ါသနာထက္ အလုပ္လက္မဲ့ေခတ္မွာ အသျပာ ပါဆယ္ပါးစပ္က နာမည္ႀကီးေနသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕ နယ္စြန္နယ္ဖ်ား ေက်းလက္ေဒသမ်ားမွာဆို တစ္ႏွစ္လံုး ေက်ာင္းဖြင့္ တစ္ရက္သာ ဆရာ/မကို ျမင္ဖူးၿပီး တစ္ႏွစ္လံုးကို ျပန္၍ မေပၚလာေတာ့သည္ကိုလည္း ၾကားရသည္။]]]]]

ယေန႔ ေခတ္သည္ ပညာကုိအေျခခံသည့္ လူ႔အဖဲြ႕အစည္း (Knowledge-Based Society)ဟု ေခၚဆိုေနၾကၿပီးျဖစ္သည္။ ပညာေခတ္မွေန အိုင္တီေခတ္(IT)သို႔ ေရြ႕လ်ားေနၿပီးျဖစ္သည္တင္မက ကမာၻ႕ရြာ ဂလိုဘယ္လိုင္းေဇးရွင္းသို႔ပင္ ေရာက္ရွိေနၿပီဟု ကမာၻ႕ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕က ေၾကြးေၾကာ္ေနၾကၿပီျဖစ္သည္။ ပညာေခတ္ကို ေက်ာ္လြန္သြားေသာ္လည္း အိုင္တီေခတ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ၿမိဳ႕နယ္လူတန္းစား ေရေပၚဆီအခ်ိဳ႕သာ ခံစားေနရေသာ္လည္း ေတာနယ္လူတန္းစား ကေလးငယ္မ်ားအတြက္ မည္သုိ႔မွ် ထူးမျခားနားသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။

၂၀၁၄-၁၅ ပညာ သင္ႏွစ္အတြက္ ေမလ ၂၅ ရက္ မွ ၃၁ ရက္အထိကို အေျခခံပညာ ေက်ာင္းမ်ား၏ ေက်ာင္းအပ္ႏွံ ေရး ရက္သတၱပတ္အျဖစ္ ပညာ ေရး၀န္ႀကီးဌာနက သတ္မွတ္ထားသည္။ ယခုဆိုလွ်င္ ေက်ာင္းအပ္ႏွံျခင္းသည္ ၿပီးဆံုးသည္သာမက ေက်ာင္းသား/သူတိုင္း စာသင္ခန္းထဲသို႔ပင္ ေရာက္ရွိေနၾကၿပီျဖစ္သည္။ တစ္ေႏြလံုးကို ေျခာက္ေသြ႔ေနခဲ့ေသာ ေက်ာင္းပတ္၀န္းက်င္မ်ားလည္း ျပန္လည္ လန္းဆန္လာခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ တစ္ခ်ိဳ႕နယ္ေ၀းေက်ာင္းမ်ားတြင္ စာသင္ေက်ာင္းမရွိသည္က တစ္မ်ိဳးႏွင့္ ေက်ာင္းရွိေသာ္လည္း ဆရာ/မမ်ားမွာ ဘယ္ေနရာ ဘယ္ဆီကို ေရာက္ေပါက္ေနသည္ကို မသိရွိဘဲ ဇြန္လ မိုးေရႏွင့္အတူ စီးေမ်ာလွ်က္ ရွိေပအံု႔မည္။

“အလိမၼာ စာမွာရွိ”တဲ့  ကေလးေတြ လိမၼာပါးနပ္ဖို႔အတြက္ အနည္းဆံုးေတာ့ အေျခခံ ပညာမူလတန္းအဆင့္ကို သင္ေပးသင့္သည္မွန္ေသာ္လည္း ဆင္းရဲျခင္းကို ေက်ာ္လႊားၿပီး သားသမီးပညာေရးကို အေရးမစိုက္ႏိုင္သည့္ ေဒသမ်ားသည္ အမ်ားအျပားပင္ရွိသည္။ ဆင္းရဲျခင္း ကင္းမဲ့မွ သားသမီးပညာေရးကို အေရးစိုက္ႏိုင္မည္ မဟုတ္လား။ ယင္းအတြက္ထင္သည္ အစိုးရမွ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ အေျခခံပညာမူလတန္းအတြက္ ေက်ာင္း၀င္ေၾကးကို ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးခဲ့သည္တင္မက ကေလးတစ္ေယာက္လွ်င္ ပိုက္ဆံ (၁၀၀၀)က်ပ္စီ ေပးခဲ့သည္။ အစိုးရေတာ့ အခမဲ့ပညာေရးဟု အသံေကာင္းဟစ္ခဲ့ေသာ္လည္း ေတာနယ္ဘက္တြင္ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းထဲသို႔ မေရာက္ရွိေသးသည္ ကေလးမ်ားအတြက္ စဥ္စားခ်က္မ်ား လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို မေတြ႕ရွိေသးေပ။ ဆင္းရဲျခင္းတြင္ ေက်ာင္းသို႔ ပို႔လိုက္မည့္ သားသမီးကေလးအတြက္ အစိုးရမွ စာအုပ္၊ စာတမ္းေပးသည္ဘဲ ထားအံု႔ ထိုကေလးအတြက္ တျခားလိုအပ္ခ်က္မ်ားမွာ အမ်ားအျပားေပ။ ဥပမာ - ေက်ာင္း၀တ္စံု၊ ထီး၊ ဖိနပ္၊ လြယ္အိတ္ စသည္တို႔မွာ မိဘမ်ားက ပန္႔ပိုးေပးရသည္ အရာျဖစ္သည္ မဟုတ္ေလာ။ ၄င္းကိစၥရပ္မ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္စားခ်က္မ်ားကို မေတြ႕ရွိရေသးေပ။  မဟာဒုကၡ တြင္းဆံုးက်ေနေသာ ဆင္းရဲသားမ်ားအတြက္ပါ ပညာေရးစနစ္ကို ထည္သြင္းစဥ္စားဖို႔ လိုအပ္ေပသည္။

မည္သည့္ႏုိင္ငံျဖစ္ျဖစ္ ကေလးတစ္ေယာက္သည္ ေမြးဖြားလာကတည္းက အေျခခံ စာေရး၊ စာဖတ္ျခင္းေလာက္ေတာ့ တတ္သင့္သည္။ ထုိအခ်က္ကို ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္ေနေသာ အစိုးရမွ ပညာေရးစီးမံကိန္းတြင္ အဓိက ထည့္သြင္းရမည္။ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးမည္မွ်ေလာက္ အေဆာက္အအံု႔ႀကီးႀကီးရွိရွိ အေျခခံ စာတတ္ေျမာက္မႈ နည္းပါးေနလွ်င္ တိုင္းျပည္တိုးတက္ဖို႔ဆိုသည္မွာ အလႊာကြာဟမႈေၾကာင့္ပင္ ကေမာက္ကမျဖစ္ႏုိင္သည္။ အေျခခံပညာအေဆာက္အဦးကို ခိုင္မာစြာ မတည္ေဆာက္ႏုိင္ဘဲ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးစနစ္ တိုးတက္ဖို႔ဆိုသည္မွာ မလြယ္ကူးႏုိင္ေခ်။

ယခုႏွစ္ ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ပညာသင္ႏွစ္အတြက္ အေျခခံပညာအလယ္တန္းအဆင့္ထိ အခမဲ့ပညာေရးစနစ္ကို တိုးျမွင့္ သတ္မွတ္ၿပီး ပညာေရး အသံုးေငြအျဖစ္ ၇ ဘီလီယံထိ သံုးစဲြမည္ဟု အစိုးရက တရား၀င္ ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ အလယ္တန္းအ ဆင့္ကို အခမဲ့ သတ္မွတ္၍ ျပ ႒ာန္းလိုက္ေသာေၾကာင့္ ယခုႏွစ္တြင္ မူလတန္းတင္မက အလယ္တန္းအဆင့္တြင္ပင္ စာအုပ္၊ ဗလာစာအုပ္မ်ား အခမဲ့ေပး၊ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးလွ်င္ ေငြက်ပ္တစ္ေထာင္စီ ေပးအပ္သြားမည္ သေဘာကို ေဆာင္သည္။  ထိုေလာက္ ပစၥည္းမ်ား ေပးအပ္ရံုမွ်ျဖင့္ ေက်ာင္းသား/သူမ်ား စာခန္းထဲကို ေရာက္လာမည္လားဆိုသည္မွာ လြယ္ကူလိမ့္မည့္ဟု မထင္ေပ။ အထူးသျဖင့္ ၿမိဳ႕ေပၚပညာေရးစနစ္ႏွင့္ ေက်းလက္ေဒသ ပညာေရးစနစ္ကို တန္းတူေအာင္ မညွိေပးႏိုင္သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ၿမိဳ႕ေပၚပညာေရးစနစ္တြင္ ေက်ာင္းႀကီးပညာေရးစနစ္ထက္ က်ဴရွင္ပညာေရးစနစ္က လႊမ္းမိုးေနၿပီး နယ္ဘက္တြင္ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အေဆာက္အဦးေက်ာင္းမ်ားမလံုေလာက္မႈ၊ မျပည့္စံုမႈ၊ ဆရာ/မမ်ား  ေက်ာင္းစာသင္ရန္ မေရာက္ရွိမႈမ်ားမွာ အက်ယ္ေလာင္ဆံုး အသံထြက္လွ်က္ရွိသည္။ တခါ တခါ ေက်းလက္ေဒသေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာ/မႀကီးမ်ားႏွင့္ လစာကို ညွိၿပီး ေက်ာင္းသို႔ မ မေရာက္သည့္ ဆရာ/မမ်ားအေၾကာင္းကို မၾကားခ်င္မွအဆံုး ၾကားေနသည္။ ဆရာ/မမ်ား၏ ဆဲြခန္႔ ၀န္ထမ္းတစ္တစ္ေနရာအတြက္ ကာလေပါက္ေစ်းေတြကလည္း ျမင့္မားေနသည္။ ေစတနာ၊ ၀ါသနာထက္ အလုပ္လက္မဲ့ေခတ္မွာ အသျပာ ပါးဆယ္ပါးစပ္က နာမည္ႀကီးေနသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕ နယ္စြန္နယ္ဖ်ား ေက်းလက္ေဒသမ်ားမွာဆို တစ္ႏွစ္လံုး ေက်ာင္းဖြင့္ တစ္ရက္သာ ဆရာ/မကို ျမင္ဖူးၿပီး တစ္ႏွစ္လံုးကို ျပန္၍ မေပၚလာေတာ့သည္ကိုလည္း ၾကားရသည္။ ယင္းစနစ္မ်ားကိုလည္း အစိုးရမွ တင္းက်ပ္ေသာ ဥပေဒ စည္းကမ္းမ်ားျဖင့္ ကိုင္တြယ္ဖို႔ လိုအပ္ေနသည္။

ေက်ာင္း၏ ေဆာင္ပုဒ္ျဖစ္ေသာ “ဆရာ၊ မိဘ၊ ေက်ာင္းသား”ျဖစ္သည့္ ႀတိဂံပံုစံျဖင့္ မလံုေလာက္ဘဲ အစိုးရ၏ စီးမံခန္႔ခဲြမႈကိုပါ ထည့္သြင္းၿပီး “အစုိးရ၊ ဆရာ၊ မိဘ၊ ေက်ာင္းသား” စတုရန္ပညာေရးစနစ္ကို ဖန္းတီးသင့္သည္။ ထိုမွသာ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ “စိတ္ဓာတ္၊ စည္းကမ္း၊ ပညာ”တင္မက ဆရာမ်ားကိုပါ “စိတ္ဓာတ္၊ စည္းကမ္း၊ ပညာ”ျဖင့္ ထိန္းေက်ာင္းထားသင့္သည္။
ဤေနရာတြင္ မူလတန္း၊ အလယ္တန္းအဆင့္ကို အခမဲ့ ပညာေရးစနစ္ဟု အစိုးရသတ္မွတ္ေသာ္လည္း အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ စာသင္ခံု၊ သင္ပုန္းႀကီး၊ ထိုင္ခံုမ်ားအတြက္ ျဖည့္ဆည္းေပးမႈမွာလည္း မ်ားစြာ လိုအပ္ေနေသးသည္။ ေက်ာင္းသားမိဘတစ္ဦး ေက်ာင္းသြားသြင္းေသာအခါ ေက်ာင္း၀င္စရိတ္ အခမဲ့ျဖစ္ေသာ္လည္း ခံုလုပ္ရန္၊ သန္႔ရွင္းေရးအတြက္ဆိုၿပီး တျခားေခါင္းစဥ္အမ်ိဳးမ်ိဳးတပ္ခံရျခင္းမွ မလြတ္ကင္းေသးသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ တစ္ခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ဆို ေက်ာင္းစသြင္းခ်ိန္မွာ မေကာက္ခံသည့္ေတာင္းမွ  ေက်ာင္းဖြင့္ၿပီး တစ္ပတ္၊ တစ္လေလာက္ဆိုလွ်င္ ထိုအေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားသည္ ေပၚေပါက္လာတတ္သည္။ ထိုအခ်က္မ်ားကိုလည္း ေျဖရွင္းဖို႔အတြက္ ထည့္သြင္းစဥ္စားခ်က္မ်ားကို မေတြ႕ရွိရေသးေပ။

ေလာေလာဆယ္တြင္ေတာ့ အထက္တန္းပညာအတြက္ေတာ့ အစိုးရမွ အခမဲ့ ပညာေရးစနစ္ကို မေဖာ္ေဆာင္ႏို္င္ေသးေသာ္လည္း ေဖာ္ေဆာင္ထားသည့္ မူလတန္း၊ အလယ္တန္းေလာက္ကိုပါ အေကာင္းဆံုး ျဖည့္ဆည္းသင့္သည္။ အထူးသျဖင့္ ေတာနယ္ဘက္ ကေလးငယ္မ်ားအတြက္ စာသင္ခန္းထဲကို ဆရာ/မ မရာက္လာမႈႏွင့္ ရုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို အေကာင္းဆံုးျဖည့္စြမ္းႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္သည္။

ယခုအခါ ႏို္င္ငံေတာ္ အစိုးရသည္ အာဆီယံဥကၠဌျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ ပညာေရးျဖစ္ေသာ ထုိင္း၊ မေလး၊ စကၤာပူတို႔ နမူနာယူ တည္ေဆာက္သင့္သည္။ ဥပမာ ထုိင္းႏုိင္ငံတြင္ မူလတန္းေက်ာင္းသား တစ္ဦးကို နံနက္စာ၊ ေန႔လည္စာ ထမင္းေကၽြးျခင္း၊ အဟာရမုန္႔မ်ားေကၽြးေမြးျခင္း၊ ႏြားႏို႔မ်ားတိုက္ျခင္းအျပင္ ေက်ာင္းအပ္လာသည့္ ကေလး၏ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ စာအုပ္၊ ေက်ာင္း၀တ္စံု၊ ဖိနပ္၊ ေက်ာင္းလြယ္အိတ္မ်ားကို အျပည့္အစံု ျဖည့္စြက္ေပးသည္ကို နမူနာယူ ေလ့လာသင့္သည္။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦး ေက်ာင္းစာသင္ခန္းထဲသို႔ မေရာက္လွ်င္ တာ၀န္ရွိသူ ဆရာ/မမွ မိဘႏွင့္ ခ်က္ခ်င္းသြားေတြ႕ၿပီး ေက်ာင္းသား၏ အခက္အခဲ ခ်က္ခ်င္းေလ့လာ ေျဖရွင္းသည့္စနစ္ကို က်င့္သံုးသည္။ ေက်ာင္းမ်ားဆိုလွ်င္လည္း ေျပာဖြယ္ရာ မရွိေလာက္ ျပည့္စံုေအာင္ ျဖည့္ဆည္းထားသည္။ ၄င္းတို႔ကို နမူနာယူ ေလ့လာသင့္သည္ဟု ျမင္မိသည္။

ပညာတြင္ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာႏွင့္ နည္းပညာတုိ႔ပါဝင္ေနသည္။ ပညာ၏ အရည္အေသြးစံမ်ားကုိ တုိင္းတာသည့္အခ်က္မ်ားတြင္ သင္႐ုိးညႊန္းတမ္း (Curriculum) ၏ အရည္အေသြးေကာင္းျခင္း၊ ညံ့ျခင္းသည္လည္း တစ္ခ်က္အပါအဝင္ျဖစ္သည္။ ယခုမူလတန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ သင္ၾကားေနေသာ ပညာေရးစနစ္သည္ ႏုိင္ငံတကာ ပညာေရးစနစ္မ်ားႏွင့္ မ်ားစြာ အလွမ္းကြာေ၀းေသးသည္။ ဆရာမွ ခ်မွတ္ထားေသာ ပံုစံအတိုင္း က်က္မွတ္မွသာ အတန္းေအာင္သည္ စနစ္ကို က်င့္သံုးၿပီး တပည့္မ်ားမွ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေတာႏိုင္ေသာ စနစ္ကို ေဘာင္ကြပ္ထားသည္။ ေက်ာင္းသားဗဟုျပဳစနစ္မွာ မ်ားစြာ အလွမ္းကြာေ၀းေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ ထို႔အတြက္ပင္ အသိပညာထက္ သင္းကြပ္ခံ ပညာေရးစနစ္ျဖစ္ေနသည္။

အတတ္ပညာပိုင္းတြင္လည္း လက္မႈ အတတ္ပညာႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ အသက္ေမြးပညာေက်ာင္းအျဖစ္ ေက်ာက္ျဖဴပညာေရးေကာလိပ္ႏွင့္ စစ္ေတြ ရက္ကန္းေက်ာင္းေလာက္သာ အသက္ေမြးမႈကို ေပးႏိုင္သည္။ က်န္သည္ စစ္ေတြတကၠသိုလ္၊ နည္းပညာတကၠသိုလ္(စစ္ေတြ)၊ ကြန္ပ်ဴတာတကၠသိုလ္ (စစ္ေတြ)ႏွင့္ ေတာင္ကုတ္တကၠသိုလ္တို႔မွာ အဆင့္ျမင့္ပညာျဖစ္ေသာ္လည္း အရည္အခ်င္းအထက္ အေရအတြက္ကို ဦးစားေပးေနသလိုျဖစ္ေနသည္။ ထိုေၾကာင့္ ရခိုင္ေဒသႏွင့္ အလိုက္ဖက္ဆံုးျဖစ္ေသာ အသက္ေမြးပညာရပ္မ်ားျဖစ္သည့္ စိုက္ပ်ိဳးေရးႏွင့္ ေမြးျမဴးေရးတကၠသိုလ္၊ ေရႏွင့္ပတ္သတ္ေသာ တကၠသိုလ္မ်ားကို ခ်ေပးသင့္သည္။

အားလံုးကို ၿခံဳငံုသံုးသပ္ၾကည့္လွ်င္ အစိုးရမွ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏို္င္ဖို႔အတြက္ ေရတို ေရရွည္ ခိုင္မာေသာ မူ၀ါဒမ်ား ခ်မွတ္ၿပီး ပညာေရးကို စနစ္တက် အေကာင္းအထည္ေဖာ္သင့္သည္။ ယခု ဒီမိုကေရစီေခတ္တြင္ စမ္းသပ္ပညာေရးကို ေျခဖ်က္ၿပီး ေဆးၿမီးတိုပညာေရးစနစ္ကို ေရွာင္ရွားသင့္ၿပီျဖစ္သည္။ ပညာေရးစနစ္ သံုးေငြမ်ားကိုလည္း ယခုထက္ ပိုမိုသံုးစဲြဖို႔အတြက္ ဘားက်ပ္သံုးေငြမ်ားကိုလည္း တိုးခ်ဲ႕သင့္ေပသည္။ တုိင္းျပည္၏ အနာဂတ္သည္ လူငယ္မ်ားလက္ထဲတြင္သာရွိသည္။ လူငယ္မ်ားကို အေကာင္းဆံုး ပန္႔ပိုးေပးဖို႔ရန္မွာ အစုိးရ၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္။ လူငယ္မ်ား ဖံြ႕ၿဖိဳးမွ တိုင္းျပည္ တိုးတက္မည္။ ယင္းအတြက္ ပညာေရးစနစ္ကို ျမွင့္တင့္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနခ်ိန္တြင္ပင္ ဆင္းရဲေမြးတည္းမႈ ေလ်ာ့ခ်ေရးကိုပင္ ထည့္သြင္းစဥ္စားသင့္သည္ဟု ျမင္မိသည္။

ေ၀ဟင္ေအာင္
၈၊ ၆၊ ၂၀၁၄။

No comments:

Post a Comment